Person / Aktør:
Stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen
Stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen
Parti: H

Innlegg:
I dag er det 155 år siden stortingsbygningen ble tatt i bruk. Det ble tegnet av den svenske arkitekten Emil Victor Langlet, som hadde lengre studieopphold bak seg i Roma og Paris. Mon tro om han lot seg inspirere av både Colosseum og franske teatre da han tegnet stortingssalen? Etter nesten åtte år på Stortinget blir jeg fortsatt like imponert av arkitekturen hver gang jeg går inn dit. Langlet blandet flere stiler og ga det et norsk uttrykk sammen med det kontinentale. Konstruksjonene er laget av tre, og vi gjenkjenner motiver både fra stavkirker og vikingskip. Vi finner ekemalte søyler og ekeløv i taket. Fargene går i rødt og gull, men opprinnelig har salen vært hvit, for å lysne opp rommet i en tid før elektrisiteten. Rett over presidentplassen henger Oscar Wergelands berømte maleri «Eidsvold 1814» fra 1885. Den viser grunnlovsfedrene som ser ut mot stortingsrepresentantene i salen, som en påminnelse om den forpliktende arven fra 1814 som de viderefører. Vinduene i salen er store og vender seg åpent ut mot folket. Symbolikken er klar – dette er et åpent hus, styrt av folket.

Postet:
2021-03-05 17:06:10

Delt innhold:
I dag er det 155 år siden stortingsbygningen ble tatt i bruk. Det ble tegnet av den svenske arkitekten Emil Victor Langlet, som hadde lengre studieopphold bak seg i Roma og Paris. Mon tro om han lot seg inspirere av både Colosseum og franske teatre da han tegnet stortingssalen? Etter nesten åtte år på Stortinget blir jeg fortsatt like imponert av arkitekturen hver gang jeg går inn dit. Langlet blandet flere stiler og ga det et norsk uttrykk sammen med det kontinentale. Konstruksjonene er laget av tre, og vi gjenkjenner motiver både fra stavkirker og vikingskip. Vi finner ekemalte søyler og ekeløv i taket. Fargene går i rødt og gull, men opprinnelig har salen vært hvit, for å lysne opp rommet i en tid før elektrisiteten. Rett over presidentplassen henger Oscar Wergelands berømte maleri «Eidsvold 1814» fra 1885. Den viser grunnlovsfedrene som ser ut mot stortingsrepresentantene i salen, som en påminnelse om den forpliktende arven fra 1814 som de viderefører. Vinduene i salen er store og vender seg åpent ut mot folket. Symbolikken er klar – dette er et åpent hus, styrt av folket.