Person / Aktør:
Guri Melby
Guri Melby
Parti: V

Innlegg:
I dag kom nyheten om at norske klimautslipp fortsetter å synke! Vi har snudd en trend som har gått i gal retning så lenge i hvert fall jeg kan huske. Nå ligger vi an til å nå klimamålet for første gang i Norgeshistorien. Det hadde ikke skjedd uten Venstre. Hvis ikke vi hadde kjempet for å gjøre elbiler til det selvsagte valget for godt over halvparten av de som har kjøpt seg en ny bil i år, så ville utslippene fra alle de som kjører barna sine til barnehagen, pendler til jobben eller besøker slekt og venner i andre deler av landet vært på vei opp. I stedet går de ned. Hvis ikke Venstre hadde kjempet for å utvikle kollektivtilbudet vårt så det blir et selvsagt valg på både korte og lange turer, så ville veiene våre vært mye mer trafikkerte og utslippene ville ha gått opp. I stedet går de ned. Det betyr noe i hverdagen til folk at de sparer tid og penger og samtidig får mulighet til å samvittighet for å velge miljøvennlig transport. Og det hadde ikke skjedd uten Venstre. Da jeg var miljøbyråd i Oslo overtok jeg arbeidet med sykkelstrategien fra Ola Elvestuen. Det var veldig gøy å ta over stafettpinne og jobbe videre med den. At flere bytter ut bilen med sykkel er bra for både byluft og folkehelse. Jeg er glad for at byrådet etter oss prioriterte denne strategien, og at mange flere nå sykler. Det er veldig bra. Men jeg håper også at byrådet vil prioritere å kutte klimautslipp i årene fremover. Utslippene i Oslo har økt to år på rad, selv om rødgrønne partier prøvde å bruke Oslo som eksempel på at regjeringens klimapolitikk ikke fungerer. Det har de sluttet med, det er bra. For går man 7 år tilbake fantes det ingen statlige midler til kollektivtransport i Oslo. Nå tar regjeringen to tredjedeler av regninga når store kollektivprosjekt, som Fornebubanen her på Østlandet og Bybanen i Bergen, bygges ut. En dobling i kollektivbudsjettene har gitt 100 millioner flere kollektivreiser i året nå enn i 2013. Mer kollektivtransport gir en enklere hverdag for alle. Særlig de som ikke har råd til bil. Så håper jeg jo at Oslo-byrådet holder løftene sine som de brøt i år da de økte kollektivprisene. Det går an å senke dem, det gjorde Venstre da vi satt i byråd, for å gjøre det billigere for folk å velge miljøvennlig. Og tidligere hadde ikke byene myndighet til å fjerne parkeringsplasser, sette miljøkrav til taxi, lage miljøsoner i sentrum eller ha miljødifferensiert bomring. Det har de fått myndighet til takket være Venstre- og regjeringspolitikk på Stortinget. Og siden 2013 er den statlige støtten til bymiljøpakkene femdoblet. Venstre er både arkitekten av disse avtalene, og bak byvekstavtalene som gir statlige midler til byene. Men selv om utslippene våre nå går ned, så er vi ikke i mål. Akkurat nå jobber Sveinung og klima- og miljødepartementet knallhardt med å gjøre ferdig klimaplanen som skal sørge for at vi når klimamålet for 2030. Uten å røpe for mye kan jeg avsløre at det kommer til å være mye i den planen som både Senterpartiet og Fremskrittspartiet sikkert vil være kritiske til. Det kommer til å bli en stor debatt, og vil vise hvor viktig det er at Venstre skal fortsette i regjering etter 2021. Klimaplanen til Sveinung kommer til å bli en av de viktigste valgkampsakene til Venstre, og den kommer til å vise at det er uendelig stor forskjell på en regjering med Venstre i klimadepartementet og en regjering der Ap eller i verste fall Senterpartiet ender opp med ansvaret for å kutte utslippene våre.

Postet:
2020-11-02 19:38:48

Delt innhold:
I dag kom nyheten om at norske klimautslipp fortsetter å synke! Vi har snudd en trend som har gått i gal retning så lenge i hvert fall jeg kan huske. Nå ligger vi an til å nå klimamålet for første gang i Norgeshistorien. Det hadde ikke skjedd uten Venstre. Hvis ikke vi hadde kjempet for å gjøre elbiler til det selvsagte valget for godt over halvparten av de som har kjøpt seg en ny bil i år, så ville utslippene fra alle de som kjører barna sine til barnehagen, pendler til jobben eller besøker slekt og venner i andre deler av landet vært på vei opp. I stedet går de ned. Hvis ikke Venstre hadde kjempet for å utvikle kollektivtilbudet vårt så det blir et selvsagt valg på både korte og lange turer, så ville veiene våre vært mye mer trafikkerte og utslippene ville ha gått opp. I stedet går de ned. Det betyr noe i hverdagen til folk at de sparer tid og penger og samtidig får mulighet til å samvittighet for å velge miljøvennlig transport. Og det hadde ikke skjedd uten Venstre. Da jeg var miljøbyråd i Oslo overtok jeg arbeidet med sykkelstrategien fra Ola Elvestuen. Det var veldig gøy å ta over stafettpinne og jobbe videre med den. At flere bytter ut bilen med sykkel er bra for både byluft og folkehelse. Jeg er glad for at byrådet etter oss prioriterte denne strategien, og at mange flere nå sykler. Det er veldig bra. Men jeg håper også at byrådet vil prioritere å kutte klimautslipp i årene fremover. Utslippene i Oslo har økt to år på rad, selv om rødgrønne partier prøvde å bruke Oslo som eksempel på at regjeringens klimapolitikk ikke fungerer. Det har de sluttet med, det er bra. For går man 7 år tilbake fantes det ingen statlige midler til kollektivtransport i Oslo. Nå tar regjeringen to tredjedeler av regninga når store kollektivprosjekt, som Fornebubanen her på Østlandet og Bybanen i Bergen, bygges ut. En dobling i kollektivbudsjettene har gitt 100 millioner flere kollektivreiser i året nå enn i 2013. Mer kollektivtransport gir en enklere hverdag for alle. Særlig de som ikke har råd til bil. Så håper jeg jo at Oslo-byrådet holder løftene sine som de brøt i år da de økte kollektivprisene. Det går an å senke dem, det gjorde Venstre da vi satt i byråd, for å gjøre det billigere for folk å velge miljøvennlig. Og tidligere hadde ikke byene myndighet til å fjerne parkeringsplasser, sette miljøkrav til taxi, lage miljøsoner i sentrum eller ha miljødifferensiert bomring. Det har de fått myndighet til takket være Venstre- og regjeringspolitikk på Stortinget. Og siden 2013 er den statlige støtten til bymiljøpakkene femdoblet. Venstre er både arkitekten av disse avtalene, og bak byvekstavtalene som gir statlige midler til byene. Men selv om utslippene våre nå går ned, så er vi ikke i mål. Akkurat nå jobber Sveinung og klima- og miljødepartementet knallhardt med å gjøre ferdig klimaplanen som skal sørge for at vi når klimamålet for 2030. Uten å røpe for mye kan jeg avsløre at det kommer til å være mye i den planen som både Senterpartiet og Fremskrittspartiet sikkert vil være kritiske til. Det kommer til å bli en stor debatt, og vil vise hvor viktig det er at Venstre skal fortsette i regjering etter 2021. Klimaplanen til Sveinung kommer til å bli en av de viktigste valgkampsakene til Venstre, og den kommer til å vise at det er uendelig stor forskjell på en regjering med Venstre i klimadepartementet og en regjering der Ap eller i verste fall Senterpartiet ender opp med ansvaret for å kutte utslippene våre.