Person / Aktør:
Marianne Synnes Emblemsvåg
Marianne Synnes Emblemsvåg
Parti: H

Innlegg:
Jeg har i noen år ledet en akkrediteringsprosess i høyere utdanning for Danmarks Akkrediteringsinstitution. Det viktigste vi undersøker i en akkrediteringsprosess er hvorvidt institusjonen jobber tilstrekkelig med å sikre utdanningenes kvalitet og relevans. Men vi ser også på frafall i kombinasjon med gjennomføringstid. En frafallsanalyse som Uddannelses- og Forskningsministeriet i Danmark nylig har lagt frem, viser at hver tredje student slutter på studiet. Herav ca 16 prosent det første året, og for høyt faglig nivå på studiet er ofte årsaken. Danmarks akkrediteringsinstitusjon har gjennom et høyt antall akkrediteringsprosesser observert at årsaken til frafallet går langs tre hovedakser. De tre aksene er selve opptaket til studiet, undervisningskvaliteten og studiemiljøet. For det første er det en klar sammenheng mellom frafall og studentenes karakterer. Undervisningskvaliteten som studentene møter er et annet viktig moment, og omfatter undervisningen og kvaliteten av de didaktiske metoder og det faglige innholdet. Å ha et kvalitetssystem som sikrer tilbakemeldinger og oppfølging av disse, er viktig. For det tredje spiller den faglige og sosiale dimensjonen av livet som student en viktig rolle i forhold til frafall.

Postet:
2020-09-07 09:10:52

Delt innhold:
Tusenvis av studenter kom – men blir de værende?
20 til 30 prosent av de som begynner på studier slutter. Frafall koster. Her deler innleggsforfatteren sine erfaringer med danske tiltak mot frafall.