Person / Aktør:
Marianne Synnes
Marianne Synnes
Parti: H

Innlegg:
Avisa Næringsliv: Stortinget har vedtatt at man skal over til utslippsfrie ferger. Dette blir en stor merkostnad for et fylket som Møre og Romsdal. Dette vil gå utover fergetilbudet, om det ikke i større grad blir kompensert med statlige midler. Hva bør gjøres? Regjeringen la i år frem en handlingsplan for grønn skipsfart som skal halvere utslipp fra skipsfarten innen 2030. Planen er konkret og ambisiøs, og skal på 11 år halvere utslippene fra innenriks sjøfart og fiske. Mulige tiltak og virkemidler er foreslått innenfor syv fartøyskategorier: rutegående passasjerbåter og ferger, cruiseskip og større passasjerferger, lasteskip, offshorefartøy, spesialfartøy og oppdrettsfartøy, fiskefartøy og fritidsbåter. Blant teknologiene og virkemidlene som nevnes er: Elektrifisering/batterier, hybride løsninger, LNG, biogass. Støtte til utbygging av infrastruktur som ladestrøm og hydrogen, redusert el-avgift og miljødifferensierte havnevederlag er mulige virkemidler, og Enova, NOx-fondet, Innovasjon Norge og Norges Forskningsråd skal brukes aktivt. Den maritime næringen viser stor omstillingsevne. I 2015 ble verdens første store batteriferge satt i drift, og i fjor kom verdens første helelektriske fergesamband i drift på E39 Anda-Lote. Snart har vi 80 elektriske ferger i drift. Det voksende antallet el-ferger gjør at det blir en global klimaløsning og nasjonal næringsmulighet. Men el-ferger er mye dyrere å bygge enn dieselferger, tilskuddet til fergedriften er høyere, og det må installeres ladeutstyr på kaiene. Fylkene får derfor store merkostnader ved å gå foran og være miljøvennlige, for alle samband får samme støttenivå uavhengig av om de bruker dieselferger eller båter med nullutslipp. Kostnadsbildet til fergefylkene og utnyttelse av tilgjengelige virkemidler bør vurderes sammen med finansieringsordningen til fylkene til ferger og hurtigbåter. Hvis kostnadene blir for store for fylkene og andre redere, er det reell fare for at den ambisiøse handlingsplanen for grønn skipsfart ikke når sitt mål om å kutte 50 prosent av utslippene fra maritim sektor.

Postet:
2019-12-03 16:22:54