Person / Aktør:
Margret Hagerup
Margret Hagerup
Parti: H

Innlegg:
Nå gir Stortinget gass for flere yrkessjåfører 🤩\n\nDet skal bli lettere å utdanne seg trafikklærer for tungbil. Et yrke det er stor mangel på. \n\nHer er innlegget jeg holdt i dag: \nTidligere jobbet jeg med rekruttering innen logistikk, og rekruttering av lastebilsjåfører var en viktig del av arbeidet. Det var også den gang vanskelig å få tak i norske sjåfører og for å klare ferieavviklingen måtte vi flere år reise til Island for å hente vikarer. På lengre sikt var samarbeidet med de videregående skolene avgjørende, for å knytte kontakter og få lærlinger.\n \nFor mange bedrifter er arbeidet med lærlinger avgjørende, og en viktig del av den fremtidige rekrutteringen. Sauda Vidaregåande Skule var for meg en god samarbeidspartner gjennom flere år, og det er en av flere skoler som har godt rykte på seg for å levere gode lærlinger. Da jeg igjen besøkte skolen som politiker dukket det opp en problemstilling jeg ikke var kjent med.\n \nIkke bare er det et stort kompetansebehov for yrkessjåfører innen transport og logistikk, en av flaskehalsene er også mangelen på trafikklærere. En rekke aktører i bransjen er bekymret over den prekære mangelen og har etterspurt tiltak. Flere av dagens lærere er godt over pensjonsalder, og de trenger sårt rekruttering til et viktig yrke.\n \nUnder arbeidet med forslaget har vi avdekket flere hindringer. Alt fra manglende studiekompetanse, til økonomi, varighet og gjennomføring av studiet. Med bakgrunn i dette har vi fremmet forslag om at regjeringen, i dialog med utdanningstilbydere og relevante bransjer, skal utrede mulige endringer i trafikklærerutdanningen og særlig hvordan tilgang, fleksibilitet og omfang av utdanningen vil kunne imøtekomme den store etterspørselen på en best mulig måte. Vi ba også regjeringen vurdere et alternativt utdanningsløp for yrkesfaglærerutdanningen hvor tungtransport blir egen grunnutdanning parallelt med personbilutdanningen.\n \nDet var bred støtte til forslagene i høringen og det er gledelig at regjeringen, etter at forslaget ble fremmet, har tatt initiativ til å følge opp problemstillingen. I det videre arbeidet er det viktig at regjeringen ikke bare ser på antall studieplasser, men også gjør studiet mer fleksibelt, samlingsbasert og bedre tilpasset studenter i alle aldre og livssituasjoner. Det bør være mulig å ta denne utdanningen, samtidig som man er yrkesaktiv og kan bo sammen med familien og leve sitt vanlige liv.\n \nFlere har trukket frem at trafikklærerutdanningens studieavgiftsnivå også oppleves som et hinder for rekruttering. Påbygningen på 30 studiepoeng for å bli trafikklærer for tunge kjøretøy fordrer i dag en egenbetaling på 131 500 kr. I tillegg er reise- og oppholdskostnader en substansiell utgift for studentene hvis utdanningen krever et campusbasert utdanningsløp på heltid, noe som gir god grunn til både å legge til rette for å ta utdanningen flere steder, mer fleksibelt og samlingsbasert, samt fortsette å forbedre Lånekassens ordninger for voksne.\n \nI dag løser vi virkelige problemer for virkelige mennesker. Det er et lite antall det er snakk om, men det er helt avgjørende for at vi skal kunne utdanne yrkessjåfører, og sørge for trygghet og kvalitet i førersetet.

Postet:
2022-03-29 21:07:03

Delt innhold:
Nå gir Stortinget gass for flere yrkessjåfører 🤩\n\nDet skal bli lettere å utdanne seg trafikklærer for tungbil. Et yrke det er stor mangel på. \n\nHer er innlegget jeg holdt i dag: \nTidligere jobbet jeg med rekruttering innen logistikk, og rekruttering av lastebilsjåfører var en viktig del av arbeidet. Det var også den gang vanskelig å få tak i norske sjåfører og for å klare ferieavviklingen måtte vi flere år reise til Island for å hente vikarer. På lengre sikt var samarbeidet med de videregående skolene avgjørende, for å knytte kontakter og få lærlinger.\n \nFor mange bedrifter er arbeidet med lærlinger avgjørende, og en viktig del av den fremtidige rekrutteringen. Sauda Vidaregåande Skule var for meg en god samarbeidspartner gjennom flere år, og det er en av flere skoler som har godt rykte på seg for å levere gode lærlinger. Da jeg igjen besøkte skolen som politiker dukket det opp en problemstilling jeg ikke var kjent med.\n \nIkke bare er det et stort kompetansebehov for yrkessjåfører innen transport og logistikk, en av flaskehalsene er også mangelen på trafikklærere. En rekke aktører i bransjen er bekymret over den prekære mangelen og har etterspurt tiltak. Flere av dagens lærere er godt over pensjonsalder, og de trenger sårt rekruttering til et viktig yrke.\n \nUnder arbeidet med forslaget har vi avdekket flere hindringer. Alt fra manglende studiekompetanse, til økonomi, varighet og gjennomføring av studiet. Med bakgrunn i dette har vi fremmet forslag om at regjeringen, i dialog med utdanningstilbydere og relevante bransjer, skal utrede mulige endringer i trafikklærerutdanningen og særlig hvordan tilgang, fleksibilitet og omfang av utdanningen vil kunne imøtekomme den store etterspørselen på en best mulig måte. Vi ba også regjeringen vurdere et alternativt utdanningsløp for yrkesfaglærerutdanningen hvor tungtransport blir egen grunnutdanning parallelt med personbilutdanningen.\n \nDet var bred støtte til forslagene i høringen og det er gledelig at regjeringen, etter at forslaget ble fremmet, har tatt initiativ til å følge opp problemstillingen. I det videre arbeidet er det viktig at regjeringen ikke bare ser på antall studieplasser, men også gjør studiet mer fleksibelt, samlingsbasert og bedre tilpasset studenter i alle aldre og livssituasjoner. Det bør være mulig å ta denne utdanningen, samtidig som man er yrkesaktiv og kan bo sammen med familien og leve sitt vanlige liv.\n \nFlere har trukket frem at trafikklærerutdanningens studieavgiftsnivå også oppleves som et hinder for rekruttering. Påbygningen på 30 studiepoeng for å bli trafikklærer for tunge kjøretøy fordrer i dag en egenbetaling på 131 500 kr. I tillegg er reise- og oppholdskostnader en substansiell utgift for studentene hvis utdanningen krever et campusbasert utdanningsløp på heltid, noe som gir god grunn til både å legge til rette for å ta utdanningen flere steder, mer fleksibelt og samlingsbasert, samt fortsette å forbedre Lånekassens ordninger for voksne.\n \nI dag løser vi virkelige problemer for virkelige mennesker. Det er et lite antall det er snakk om, men det er helt avgjørende for at vi skal kunne utdanne yrkessjåfører, og sørge for trygghet og kvalitet i førersetet.