Person / Aktør:
Ketil Solvik-Olsen
Ketil Solvik-Olsen
Parti: FRP

Innlegg:
La meg innledningsvis begynne med å si at jeg er tilhenger av det Norwegian har klart og gjort og jeg er tilhenger av selskapets forretningsmodell. At det er mange som ikke er det er et legitimt standpunkt. Men det blir feil når Norwegian blir fremstilt som den store stygge ulven av sine kritikere samtidig som konkurrentene - blant annet SAS - gjør akkurat det samme som Norwegian. Jeg har derfor gått litt dypere i materien for å tilbakevise påstandene ved bruk av fakta og ikke synsing. Påstand fra en meddebattant her på Facebook (sitat): "Jeg flyr Norwegian fordi det er et norsk selskap!" - Sitat slutt. Mitt svar: Så det gjør du? Det er du absolutt ikke alene om og det er fullt forståelig. Ikke lett å holde orden på dette. De dagene er forlengst talte. I likhet med SAS er Norwegian et norsk selskap - og ikke et norsk selskap. La meg gå litt ned i materien og oppdatere litt siden jeg er ekstremt flyinteressert og føler at jeg er rimelig godt oppdatert på temaet. SAS eies som kjent av Norge, Sverige og Danmark. I liket med Norwegian har også SAS nå opprettet flyselskap utenfor Norge, Sverige og Danmark. SAS har også et raskt voksende antall fly registrert i Irland og som flyr med utenlandsk crew og er ansatt på lokale betingelser. Blant annet har selskapet pr. i dag seks fly registrert i Irland (antallet vokser fort) og fem egne fly registert i UK som opereres under merkenavnet til Flybe. SAS har ytterligere fem fly registrert i Frankrike som og som flys under merkenavnet til Nordica som er et selskap som er registrert i Estonia. Norwegian Air Shuttle ASA, oftest omtalt kun som Norwegian, er et norsk flyselskap som driver kommersielle ruteflygninger med utgangspunkt i 17 baser i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Spania, Italia, Storbritannia, Thailand og USA. Men Norwegian-konsernet består av flere selskaper og det er delt opp blant annet grunnet behovet for å få flyrettigheter og baser i land der de som et helnorsk selskap ikke ville ha fått det. Det er bakgrunnen for oppsplittingen. Vi husker alle rabalderet for å få flyrettigheter, særlig på long haul der selskapet blant annet kjempet i mange år før Donald Trump personlig skar igjennom og sørget for at Norwegian fikk rettighetene i USA som selskapet trengte. Norwegian-gruppen består av morselskapet Norwegian Air Shuttle ASA og dets hel- og deleide datterselskaper i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Irland, Storbritannia, Spania, Argentina og Singapore. Flyene i gruppen i skrivende stund delt opp som følger: Argentina Norwegian Air Argentina (1 fly) Ireland Norwegian Air International (70 fly) Norway Norwegian Air Norway (1 fly) Norway Norwegian Air Shuttle (51 fly) United Kingdom Norwegian Air UK (14 fly Norway Norwegian Long Haul (14 fly) I tillegg har selskapet noen fly (Airbus A320neo) som er utleid på langtidskontrakt til Hong Kong Express gjennom sitt eget leasingselskap Arctic Aviation. Flyene er registrer enten i Norge, Storbritania eller i Irland. Flyene som tidligere var registrert i UK er nå tilbake i norsk luftfartsregister. At en del fly er registrert i Irland er nødvendig av hensyn til flyrettighetene. SAS er ikke lenger et mer "norsk" selskap enn Norwegian og de operer langt på vei på akkurat samme måte som Norwegian. Det er pressen og en del politikere og tillitsvalgte som forsøker å innbille oss noe annet og å fremstille Norwegian som den store stygge ulven her.

Postet:
2018-04-13 11:22:22