Person / Aktør:
Bjørnar Moxnes - Rødt
Bjørnar Moxnes - Rødt
Parti: R

Innlegg:
Rødt kan til forskjell fra Arbeiderpartiet garantere at vi vil jobbe for å reversere privatiseringa av jernbanen. Stem oss inn på Stortinget og over sperregrensa, så skal vi sammen få penset Ap inn på riktig spor! Denne privatiseringsreformen er noe av det dummeste Ketil Solvik-Olsen har funnet på. 542 mill kr måtte NSB i fjor bruke på å forberede seg på den. Det kunne betalt for 7 nye togsett med 2000 sitteplasser. I stedet skal pengene gå til utenlandske selskaper med sugerør inn i statskassa. Husk at det er fellesskapets penger som gjennom generasjoner har bygd opp jernbanenettet og NSB. Men i stedet for at overskuddet fra togdriften pløyes tilbake i nye investeringer, vil profitten ende hos et selskap i Hongkong eller i den tyske statskassa hvis dette ikke stanses (http://www.klassekampen.no/article/20170117/ARTICLE/170119967) Frp og Høyres oppsplitting av jernbanen koster flesk – allerede over 500 millioner kroner. Bare på konsulenter svir regjeringa av 100 millioner kroner! Så mye for de mørkeblås «effektivisering» av offentlig sektor (http://frifagbevegelse.no/njfmagasinet/jernbanereformen-koster-skattebetalerne-over-500-millioner-kroner-6.158.429995.d05df5ac56) Og til hvilken nytte? Togene blir de samme. De nedslitte sporene blir de samme. Infrastrukturen den samme. Forskjellen er at Ketil Solvik-Olsen lar noen utenlandske selskaper få skumme fløten av togtrafikken og føre profitt ut av landet. Erfaringer fra Sverige og Storbritannia viser at det eneste det i realiteten konkurreres om er ansattes lønns- og arbeidsvilkår, pensjoner og renholdstjenester (http://www.dagbladet.no/kultur/pa-autopilot-i-jernbanepolitikken/60210791?www=1). Ikke akkurat noe som kommer kundene til gode. Jernbanen har sin egen infrastruktur der all trafikk kjøres på et lukket system med eget togmateriell og personell. Materiellet utnyttes hele døgnet på ulike linjer og strekninger. I stedet for å utnytte dette, vil et anbudsregime hindre at selskaper låner ressurser fra hverandre. Oppsplittinga av jernbanen vil derfor gi et massivt effektivitetstap. Så hva er det Frp, Høyre, KrF og Venstre har skjønt, som jeg ikke skjønner? I det minste kan noen aksjonærer i Hongkong og Angela Merkel le hele veien til banken. Med mindre vi stanser dette før det er for seint.

Postet:
2017-08-21 15:53:33

Delt innhold:
Angriper Frp for å ville selge NSB, men svarer ikke selv klart på hva Ap vil gjøre
På spørsmål om de vil reversere jernbanereformen, svarer Ap-nestlederen: – Vi er nødt til å se hvor langt den har kommet når vi kommer i regjering.